מועדון הקולנוע האיראני נולד כדי לספק לנו הצצה נדירה, מרגשת וחד פעמית אל המסורת האומנותית והקולנועית של איראן ואל התרבות המפוארת של העם הגדול והפיוטי הזה שאנחנו רגילים להכיר אך ורק דרך כוונות מטוסי הקרב וצנטריפוגות הגרעין.
ניפגש בבית רדיקל להקרנת ‘קלוז אפ’ – יצירה מהפכנית ופורצת דרך של גדול המאסטרים האיראנים עבאס קיארוסטמי שבישרה על תחילתו של הגל האיראני החדש של שנות התשעים.
‘קלוז אפ’ מביא אל המסך סיפור חד פעמי. בשנת 1989 נעצר בטהראן חוסיין סבזיאן, חובב קולנוע מובטל ותמהוני, לאחר שהתחזה לבמאי המוערך מוחסן מחמלבאף והצליח להיכנס לחייה של משפחה מהמעמד הבינוני. סבזיאן שמעמיד פנים שהוא מחמלבאף מבטיח לבני המשפחה שיביים סרט המתרחש בביתם ובו יככבו בני המשפחה. עבאס קיארוסטמי נתקל בפרשה בזמן אמת, מקבל אישור חריג לתעד את המשפט עצמו – ומציע מהלך קולנועי יוצא דופן: לשחזר את הסיפור על המסך עם האנשים האמיתיים, סבזיאן ובני המשפחה, המשחקים את עצמם.
הסרט נע ללא הרף בין תיעוד לשחזור ויוצר מרחב חד פעמי שבו מציאות, זיכרון ודמיון נטמעים זה בזה. “קלוז־אפ” אינו רק סיפור על התחזות והונאה, אלא חקירה עמוקה של זהות, מעמד חברתי והכמיהה להיראות ולהתקיים מבעד לקולנוע – עד לנקודה שבה קשה להבחין היכן מסתיימים החיים והיכן מתחיל הסרט.
לפני ההקרנה: שיחה עם אמרי דקל קדוש, במאי ויוצר, על עבאס קיארוסטמי, גדול המאסטרים האיראנים, שמלהטת בוירטאוזיות בין דוקו לפיקשן, בין החיים לקולנוע. נדבר גם על הגל החדש של הקולנוע האיראני בשנות התשעים שכבש את הפסטיבלים בעולם ושינה את הדרך בה אנו תופסים את איראן שאחרי המהפכה.